Αυτοπεποίθηση ΑθλητήΗ Αυτοπεποίθηση είναι ένας γενικός όρος με τον οποίο περιγράφεται η πίστη του αθλητή στις ικανότητές του.  Έχει μεγάλη σημασία στην προσωπική του απόδοση.

Eπηρεάζει τα συναισθήματα, τις σκέψεις άλλα και την συμπεριφορά ενός αθλητή. Έχουμε δει πολλές φορές αθλητές μετά από κάποια μεγάλη τους επιτυχία, να δηλώνουν «το πίστεψα και τα κατάφερα» ή «ήμουν ο μόνος που πίστευα ότι θα τα καταφέρω», «ο προπονητής μου πίστευε σε εμένα» κτλ.

Όταν υπάρχει υψηλή αυτοπεποίθηση οι προσδοκίες του αθλητή είναι θετικές και υπάρχει πίστη και σιγουριά για το θετικό αποτέλεσμα.

Η σχέση αυτοπεποίθησης και απόδοσης στον αθλητισμό είναι αυτή του ανάστροφου U. Δηλαδή η καλύτερη επίδοση επιτυγχάνεται με μία ιδανική αυτοπεποίθηση, ενώ η χαμηλή ή υπερβολική αυτοπεποίθηση σχετίζονται με χαμηλότερες επιδόσεις. Η μεγάλη πίστη για το αποτέλεσμα μπορεί να οδηγήσει και στην εκπλήρωσή του.

Η αυτοεκπληρούμενη προφητεία είναι η επιμονή σε μια πρόβλεψη για ένα μελλοντικό γεγονός, η οποία με τη σειρά της αυξάνει την πιθανότητα να συμβεί αυτό το γεγονός. Στον αθλητισμό πολλές φορές η αυτοεκπληρούμενη προφητεία παίζει σημαντικό ρόλο στην απόδοση των αθλητών.

Στοιχεία που επηρεάζουν αρνητικά την αυτοπεποίθηση του αθλητή

. Φόβος αποτυχίας

. Διαρκής αρνητική κριτική

. Τελειομανία

. Αρνητική σύγκριση με άλλους αθλητές

. Τύψεις

. Μειωμένη συγκέντρωση και προσοχή

. Ανησυχία για το τι πιστεύουν οι άλλοι

. Ελλιπής ψυχολογική προετοιμασία

. Λάθη απόδοσης

Τρόποι βελτίωσης της αυτοπεποίθησης

Μπορούμε να βελτιώσουμε τα επίπεδα της αυτοπεποίθησης μας, χωρίς να ξεχνάμε ότι η ιδανική αυτοπεποίθηση είναι μία μέση -ρεαλιστική αυτοπεποίθηση ούτε πολύ χαμηλή ούτε πολύ υψηλή. Η ανάπτυξη της αυτοπεποίθησης μπορεί να γίνει με τις εξής ασκήσεις:

1. Κάνε μία λίστα με τις επιτυχίες σας. Ο κάθε ένας έχει επιτυχίες όσο μικρές και αν είναι αυτές.

2. Κάνε μια λίστα με τα θετικά χαρακτηριστικά σου σαν αθλητής. Οι συναθλητές και ο προπονητής μπορούν να βοηθήσουν εάν παρουσιάζονται δυσκολίες στην ανεύρεση θετικών χαρακτηριστικών.

3. Προσπάθησε να ξεπεράσεις τους δισταγμούς, γνωρίζοντας ότι το μέγεθος του αισθήματος αποτυχίας θα μειωθεί με την εξάσκηση.

4. Αν δεν ρισκάρεις μπορεί να νοιώθεις ασφαλής αλλά δεν βελτιώνεσαι.

5. Ανακάλυψε τι είναι αυτό που σε ενοχλεί στην προπόνηση, στον αγώνα, στη σχέση σου με τον προπονητή και τους συναθλητές και κάνε ένα σχέδιο με τα βήματα για να το ξεπεράσεις.

6. Η αντιμετώπιση της αποτυχίας είναι ένα βασικό στοιχείο που πρέπει να μάθουν οι αθλητές. Μεγαλύτερη βαρύτητα πρέπει να δοθεί στο ότι μαθαίνουμε από τα λάθη μας και ότι μόνο έτσι βελτιωνόμαστε.

7. Ορίστε στόχους οι οποίοι θα ικανοποιούν αποκλειστικά τα δικά σου χαρακτηριστικά , δε χρειάζεται να ανταποκρίνονται στις προσδοκίες των άλλων. Αντιμετωπίστε αυτούς τους στόχους θετικά και ενισχύστε τον εαυτό σου όταν τους πετυχαίνεις.

8. Αφιέρωσε λίγο χρόνο για να φανταστείς πως θα είναι όταν θα έχεις πετύχει τους στόχους σου. Νοιώσε τα συναισθήματα χαράς και ικανοποίησης.

9. Η εκμάθηση τεχνικών χαλάρωσης και διαχείρισης του άγχους ωφελούν στην τόνωση της αυτοπεποίθησης καθώς οι αθλητές ξεπερνούν πιο εύκολα τις δυσκολίες και αποδίδουν καλύτερα στην προσπάθειά τους.

Ψούνη Λίνα, Ψυχολόγος, Msc

  K sports   wtb bikes   Λιάρος Βιοιατρική
 
  Groyvas bikes    Rotor  Haibike  
 lezyne Mr france 
Anek lines Blue Star Ferries Blue Star Ferries